<p>Du finder moduler og sekretariat for Kandidatuddannelsen i Samfundsfag <a href="https://upgrade.moodle.aau.dk/Du%20finder%20moduler%20og%20sekretariat%20for%20Kandidatuddannelsen%20i%20Samfundsfag%20her:%20https:/upgrade.moodle.aau.dk/course/view.php?id=1758">HER</a></p>

Velkommen til Moodle rummet for Projektorienteret forløb for 9. semester central- og sidefag og 11. semester sidefag. I dette modul skal I prøve kræfter med at formidle samfundsfag til gymnasieelever. 

Modulansvarlig: Lasse Taagaard Jensen, taagaard@dps.aau.dk - 61654020

Sekretær: Dorthe Degenkolv, dsd@id.aau.dk - 9940 2682

Deadline for aflevering/upload i Digital Eksamen af praktikrapport: 5. januar 2024 inden kl. 12.00
Mundtlig eksamen: 22. - 31. januar 2024.

9. semester – Samfundsfag central- og sidefag

Modulets indhold, forløb og pædagogik
Projektorienterede forløb er en mulighed for at kombinere teorier og metoder fra uddannelsen med den samfundsfaglige praksis i gymnasieskolen eller i organisationer eller virksomheder. Projektorienterede forløb skal have et uddannelsessigte, og arbejdsopgaverne, der indgår i forløbet - både i og udenfor gymnasieskolen - skal være på akademisk niveau. Endvidere skal det tilstræbes, at elementer fra både sidefag og centralfag bringes i spil i det projektorienterede forløb.
I forlængelse af forløbet sker der en skriftlig afrapportering, der skal indeholde refleksioner over samspillet mellem praksis og teorier og metoder fra uddannelsen.
Her indgår også refleksion i forhold til den studerendes centralfag og sidefag.

Læringsmål
Viden: Om enten praksisrelaterede samfundsfaglige problemstillinger vedr. pædagogik, læring og undervisning i gymnasieskolen eller om praksisrelaterede samfundsfaglige problemstillinger i organisationer og virksomheder gerne i kombination med sidefaget.
Færdigheder
  • at identificere og redegøre for en praksisrelateret problemstilling/problemstillinger fra forløbet
  • at analysere den identificerede problemstilling/problemstillinger ved anvendelse af relevante teorier og metoder fra uddannelsen.
Kompetencer
  • Til at enten at indgå i et samarbejde om at planlægge, gennemføre og evt. afvikle samfundsfaglig undervisning i gymnasieskolen eller i at planlægge og gennemføre samfundsfaglige opgaver på akademisk niveau i organisationer og virksomheder, gerne i kombination med sidefaget.
  • Til at reflektere over egen læring og faglige udvikling
  • Til at reflektere overe egne personlige kompetencer og udvikling heraf

Undervisningsform: Det projektorienterede forløb gennemføres som løsning af konkrete arbejdsopgaver i gymnasieskolen eller i en organisation eller virksomhed med tilknyttet kontaktperson/vejleder fra uddannelsen.

Omfang og forventet arbejdsindsats: 15 ECTS svarer til en arbejdsindsats på 420 timer.
11. semester sidefag


Modulets indhold, forløb og pædagogik

Projektorienteret forløb, hvor de studerende udvælger en relevant problemstilling i relation til gymnasial undervisning og undersøger denne i relation til – og samarbejde med – en konkret uddannelsesinstitution. I undersøgelsen indgår refleksion i forhold til den studerendes centralfag og samfundsfag som sidefag.

Læringsmål
Viden
  • har viden om en konkret uddannelsesmæssig problemstilling i gymnasial kontekst
  • har viden om, hvordan relevante uddannelsesinstitutioner konkret håndterer en konkret problemstilling
Færdigheder
  • kan anvende modulets eksempel som grundlag for generelt at identificere hensigtsmæssige løsningsmodeller
  • kan anvende viden fra modulet til selvstændigt – og i samarbejde med andre – at udvikle og implementere hensigtsmæssige modeller for håndtering af fællesfaglige udfordringer.
Kompetencer
  • kan analysere løbende, undervisningsmæssige udfordringer i en gymnasial kontekst
  • kan samarbejde med andre om at analysere udfordringer og udvikle tilhørende løsningsmodeller
  • kan koble egen faglige viden til hensigtsmæssig løsning af fællesfaglige udfordringer
  • kan tage selvstændigt ansvar for egen læring og faglige udvikling.


Undervisningsform: Modulet evalueres med afsæt i en skriftlig rapport ved en mundtlig prøve med ekstern censur.


Omfang og forventet arbejdsindsats: 20 ECTS svarende til en arbejdsbelastning på 560 timer.


Semester: E23