- Secretary: Tenja Søndergaard
- Teacher: Chaithrika Andreasen
- Teacher: Rí Bjerregård
- Teacher: Frithiof Enevoldsen
- Teacher: Shiva Juul
- Teacher: Juju Kristiansen
- Teacher: Nya Lassen
- Teacher: Soha Mikkelsen
- Teacher: Inuser Petersen
- Teacher: Naglis Steffensen
- Teacher: Myr Thøgersen
- Secretary: Tenja Søndergaard
- Teacher: Chaithrika Andreasen
- Teacher: Frithiof Enevoldsen
- Teacher: Shiva Juul
- Teacher: Karenn Mikkelsen
- Teacher: Toa Sloth
- Teacher: Naglis Steffensen
- Teacher: Alkhadir Søndergaard
- Secretary: Clias Laursen
- Secretary: Tenja Søndergaard
- Teacher: Chaithrika Andreasen
- Teacher: Frithiof Enevoldsen
- Teacher: Shiva Juul
- Teacher: Karenn Mikkelsen
- Teacher: Naglis Steffensen
- Teacher: Alkhadir Søndergaard
Kære MDO-kursister
Tillykke med jeres optagelse på MDO.
Vi glæder os meget til at bruge de næste år på at dykke ned i forskellige dataproblematikker sammen.
Som I ved ligger den overordnede beskrivelse af uddannelsens semestre på www.mdo.aau.dk.
Grundlæggende fortalt er uddannelsen centreret omkring det faktum, at de seneste 10 år bibragt en række nye typer data og analyseteknikker, der kan fungere som supplement til de data man traditionelt har brugt til at skabe viden og evidens indenfor sit fagområde.
Eksempler er data fra sociale medier, digitaliserede arkiver, åbne offentlige data samt analyseteknikker som maskin læring og netværksanalyse.
Hvor man tidligere primært har associeret data med spørgeskemaer og statistik - suppleret med eks. fokusgrupper - findes der nu en bredere vifte af muligheder for at skabe viden om det faglige problem, man arbejder med.
Data der kommer i store mængder og spænder fra det kvalitative til det kvantitative.
Dette nye datalandskab er omdrejningspunktet for MDO.
Målet med første semester er, at de I skal beskrive og kortlægge den specifikke data situation I arbejder i (eller tage udgangspunkt i en anden selvvalgt case).
Det kræver både indsigt i data kulturer og data teknologier samt refleksioner over dataetik og videnskabsteori og det er det der et det faglige fokus i efteråret.
Semestret består af tre seminarer af to dages varighed.
Disse seminarer veksler mellem tre typer moduler: “teori”, “kortlægning/metode” og “ind i maskinen”.
De to første eksaminares som et samlet 10 ECTS fag, mens det sidste eksamineres som et 5 ECTS fag.
Mere om det når vi mødes første dag.
Før under og efter de tre seminarer vil i få opgaver, som i skal løse, som peger frem mod de endelige opgaveafleveringer i slutningen af semesteret.
Der er vejledning til at understøtte dette arbejde mellem seminarer.
Hvert seminar forløber over to dage.
Første dag kører fra kl 9.30-16.30 mens undervisningen på anden dag kører fra kl 9.00-16.00.
Seminarerne finder sted på A.C. Meyers Vænge 15 og lokalet vil blive oplyst så snart vi kender det.
Om aftenen på den første undervisningsdag vil der være en kick-off middag et sted i byen, hvor vi kan få lejlighed til at hilse lidt mere uformelt på hinanden.
Før I møder til første undervisningsgang bedes i lave en lille forøvelse som vi vil bruge den første dag til at få et overblik over de dataproblematikker vi hver især arbejder med og er interesserede i.
I kan finde forøvelsen via følgende link og i bedes udfylde den inden den 3. september
Forøvelse: https://docs.google.com/forms/d/1vKGf4QZTolL9CLSr5OHOAVAKsx548kEhC9w6zdqm0ZQ/edit
Fra undervisergruppen ser vi meget frem til at møde jer og I må endeligt skrive til mig hvis i har spørgsmål til det faglige indhold
De bedste hilsner,
Anders
--
Anders Koed Madsen, PhD
Associate Professor in Digital Knowledge Organization
Member of TANTLab
Co-coordinator of Public Data Lab
Chapter on Digital Methods, Affordances and Valuation
Paper on Big Data in International Development
- Secretary: Tenja Søndergaard
- Teacher: Chaithrika Andreasen
- Teacher: Shiva Juul
- Teacher: Karenn Mikkelsen
- Teacher: Alkhadir Søndergaard