- Teacher: Elizan Bang
- Teacher: Kaiyao Christensen
- Teacher: Ramisha Hald
Modulets omfang: 10 ECTS-point.
Sprog: dansk
Hvad er vilkårene for kommunikations- og formidlingsarbejde i et samfund præget af en stigende, gennemgribende æstetisering? Denne æstetisering kommer blandt andet til udtryk i selviscenesættelse på sociale medier, selvrealiseringsidealer og -strategier, betoningen af det sanselige, følelsesmæssige og autentiske i argumentationer og præsentationer, dyrkelsen af kreativitet som kilde til individets, virksomhedens og nationens udvikling samt mange andre samfundstrends. Kurset giver en teoretisk og historisk forståelse af æstetisering som samfundsfænomen og vil indføre den studerende i, hvordan der i kommunikations- og formidlingssammenhæng kan arbejdes praktisk med æstetisering.
Mål
Den studerende skal gennem modulet opnå
Viden om og forståelse af
- Teorier om æstetik og æstetisering i et kommunikations- og samfundsfagligt perspektiv baseret på højeste internationale forskning inden for fagområdet.
- Mentalitetshistoriske forandringer i den moderne tidsalder af relevans for samfundets æstetisering
- Forskellige typer kommunikations- og formidlingsprodukter der bygger på æstetik og æstetiseringsprocesser
Færdigheder i
- at mestre videnskabelige metoder og redskaber til analyse og konstruktion af æstetiserede kommunikationsprodukter
- at kunne forholde sig kritisk-refleksiv til kommunikationsprodukter og den samfundsmæssige kontekst, hvori disse fungerer
- at kunne
vurdere og vælge mellem fagets videnskabelige teorier, metoder og
redskaber og på baggrund heraf at diskutere analyse- og/eller
løsningsmodeller inden for kommunikation og formidling
at kunne formidle forskningsbaseret viden og diskutere professionelle og videnskabelige problemstillinger med både fagfæller og ikke-specialister.
Kompetencer til
- Selvstændigt at kunne anvende relevant teoretisk og metodisk viden til forståelse og løsning af kommunikations- og formidlingsfaglige problemstillinger
- Selvstændigt at kunne reflektere over forekomsten og produktionen af æstetiserede kommunikationsprodukter i et samfundsmæssigt perspektiv
- Selvstændigt at kunne tage ansvar for egen faglig udvikling og specialisering.
Modulet afsluttes med en skriftlig hjemmeopgave (ugeopgave).
Reckwitz, A. (2019). Singulariteternes samfund. København: Hans Reitzels Forlag (købes)
Allingham, P.; Graakjær, N. J.; Grøn, R.; Jantzen, C. (2019). Stemningens æstetik. MÆRKK-serien: Æstetik & kommunikation, Vol. 8. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. (udleveres)
- Teacher: Olefine Lauridsen
- Teacher: Normma Mikkelsen
- Teacher: Pao Petersen
- Teacher: Kaiyao Christensen
- Teacher: Normma Mikkelsen
- Teacher: Kedus Christoffersen
- Teacher: Digthe Kjeldsen
- Teacher: Ayomide Knudsen
- Teacher: Albie Asmussen
- Teacher: Salado Mølgård
- Teacher: Luhise Holm
- Teacher: Sinita Ibsen
- Teacher: Harsha Lange
- Teacher: Ishàq Sloth
- Teacher: Armel Hald
- Teacher: Piet Nørgaard
- Teacher: Virvl Poulsen