None

 

Udfyldes af modulansvarlig

Modultitel, ECTS-angivelse (og evt. STADS-kode) 

Modul: Forandrings- og Interaktionsfilosofi

Antal ECTS: 5 ECTS

Udfyldes af modulansvarlig

Modulets placering på semesteret

 

Starten af semester

 

Udfyldes af modulansvarlig

Modulansvarlig: Finn Thorbjørn Hansen 

 

Udfyldes af modulansvarlig

Type og sprog 

Teori-Praksis-Modul

Dansk

Udfyldes af Mette Hvillum jf. studieordningen

Mål

 

Den studerende skal gennem modulet opnå: 

 

Viden om og forståelse af 

xxx

 

Færdigheder i 

xxx

 

Kompetencer til 

xxx 

Udfyldes af Mette Hvillum jf. studieordningen

Fagindhold og sammenhæng med øvrige moduler/semestre

Xxx

Udfyldes af modulansvarlig

Omfang og forventet arbejdsindsats (konfrontationstimer  hvor mange timers forelæsninger, workshops, vejledning mv. og hvor mange siders litteratur)

24 timer

Antal sider: Ca. 500 

 

Udfyldes af modulansvarlig

Deltagere

De studerende på 8. semester

Udfyldes af modulansvarlig

Modulaktiviteter (herunder en beskrivelse af, hvilken litteratur der skal benyttes til de enkelte kursusgange samt beskrivelse af, hvilke aktiviteter og didaktiske overvejelser, der knytter sig til de enkelte kursusgange) 

Kursusgang

Litteratur

Pædagogiske aktiviteter

1 Intro til Trans- og Interaktionfilosofi v. FTH

Paulsen og Ziethen (2017): Anvendt filosofi som transaktionel filosofi. I: Anvendt filosofi er interaktionel filosofi, s. 152-197. Aalborg Universitetsforlag

 

Hansen, F.T. (2017). Når forskning og filosofi bliver et spørgsmål om at træde i et Jeg-Du-forhold til verden. In: Anvendt filosofi er interaktionel filosofi, s. 75-119. Aalborg Universitetsforlag.

 

Forelæsninger og workshop 

2 Aktionsbegrebet og aktionsforskning v. FTH

Eikeland, O. (2012). ”Action Research – Applied Research, Intervention Re- search, Collaborative Research, Practitioner Research, or Praxis Research”. International Journal of Action Research, Vol. 8, No. 1, pp. 9-44.


Hansen, F.T. (2017). Sokratisk og fænomenologisk-orienteret aktionsforskning. In: Alrø & Hansen (red.), Dialogisk aktionsforskning i et praksisnært perspektiv, s. 213-248. Aalborg Universitetsforlag. 

 

Forelæsninger og workshops

3 Om at skærpe blikket for det fænomenologiske og værdimæssige i praxis v. FTH

Brinkmann, S.: Qualitative Inquiry in everyday Life, s. 12-50.

 

Van Manen, M.: ‘Phenomenology of Practice’, i:Phenomenology & Practice, Volume 1 (2007), No. 1, pp. 11 – 30.  

 

Forelæsninger og workshop + klyngevejledning

4 Interaktion i et visdoms-perspektiv: taktfuldhed og phronesisk dømmekraft

Shotter & Tsoukas (2014).Performing phronesis: On the way to engaged judgment. Management Learning, 45(4): 377-396.

Hansen, F.T. (2015). Hvad er det vi lytter til, når vi svarer på situationens kalden? In: Shotter, J.: Bevægelige verdener: Prospektive begreber til situerede sociale undersøgelser, s. 238-263.. Mindspace.  

 

Forelæsninger og workshop

5 Det offentlige/politiske rum som interventionsfelt v. Henrik Jøker Bjerre

Bjerre, H. J.: Analysér!, s. xx-xx

Bjerre og Hansen: Handl!, s. 123-172

 

Forelæsninger og workshop

6 Filosofisk interaktion ud fra et innovationsperspektiv

Hansen, F.T. (2018). Indledningskapitlet i bogen At møde verden med undren: Dannelse, innovation og organisatorisk udvikling i et værensfilosofisk perspektiv, s. 13-34. Hans Reitzel.

Verganti & Öberg (2013). Interpreting and envisioning  a hermeneutic framwork to look at radical innovation of meanings. Industrial Marketing Management, 42 (1): 86-95.

Forelæsninger og workshop + klyngevejledning

 

 

 

 

 

Udfyldes af Mette Hvillum jf. studieordningen

Eksamen 

xxx 

 


Semester: F19