Modulets indhold, forløb og pædagogik
Formålet med modulet er, at den studerende selvstændigt kan
etablere en problemstilling og gennemføre en historiografisk
og/eller videnskabsteoretisk analyse.
Den studerende tilknyttes forskningsklyngen Historie. Det
faglige indhold i projektet aftales med vejleder.
Der arbejdes selvstændigt inden for et geografisk, kronologisk og/eller tematisk område/emne. Projektopgaven bør omfatte såvel teoretiske og metodiske elementer som kronologisk og tematisk specifik viden.
Vejledningens organisering og afvikling, samt krav og forventninger til den studerendes arbejdsindsats udfoldes nærmere i semesterbeskrivelsen.
Projektet kan være et forstudie til kandidatspecialet.
Læringsmål
Viden
- Viden om et selvvalgt historiografisk og/eller videnskabsteoretisk emne.
- Kendskab til international og dansk historiografi og teoridannelser inden for det valgte genstandsområde.
- Forståelse for, indsigt i og refleksion over teorier og metoder til at analysere emnet/problemstillingen.
Færdigheder
- Selvstændigt formulere og afgrænse en historiografisk og/eller videnskabsteoretisk problemstilling, vælge og begrunde metodevalg og/eller teori, valg af forskningslitteratur og evt. kilder til belysning af problemstillingen.
- Kritisk vurdere, vælge analysemodel og gennemføre en historiografisk og/eller videnskabsteoretisk analyse.
- Anvende de teoretiske og metodiske færdigheder, der er øvet under studiets tidligere moduler på en afgrænset historisk problemstilling.
- Vurdere den videnskabelige holdbarhed af andres tolkninger af problemstillingen, herunder selvstændigt tage stilling til tolkningernes kilde- og teoretisk-metodiske grundlag.
Kompetencer
- Selvstændigt udføre et projekt inden for en given tidsfrist.
- Formidle den tilegnede viden i skriftlig og mundtlig form.
- Reflektere over det valgte genstandsområde som del af en større historievidenskabelig sammenhæng.
- Indsamle, udvælge og vurdere selvvalgt og relevant analysemateriale.
- Reflektere over egen læring og kompetenceudvikling.
Undervisningsform
Projektet drøftes og udvikles løbende med vejlederen. Vejledningen omfatter specifik vejledning, rettet mod den studerendes projekt. I det omfang det er muligt, skal den studerende følge og bidrage til undervisning i et pågældende/tilstødende emne. Evt. bidrag hertil aftales nærmere med vejleder.
Omfang og forventet arbejdsindsats
15 ECTS
- Teacher: Ija Hemmingsen