Modulets indhold, forløb og pædagogik

Formålet med modulet er, at den studerende selvstændigt kan etablere en problemstilling og gennemføre en historiografisk og/eller videnskabsteoretisk analyse.

Den studerende tilknyttes forskningsklyngen Historie. Det faglige indhold i projektet aftales med vejleder.

Der arbejdes selvstændigt inden for et geografisk, kronologisk og/eller tematisk område/emne. Projektopgaven bør omfatte såvel teoretiske og metodiske elementer som kronologisk og tematisk specifik viden.

Vejledningens organisering og afvikling, samt krav og forventninger til den studerendes arbejdsindsats udfoldes nærmere i semesterbeskrivelsen.

Projektet kan være et forstudie til kandidatspecialet.

Læringsmål

Viden

  • Viden om et selvvalgt historiografisk og/eller videnskabsteoretisk emne.
  • Kendskab til international og dansk historiografi og teoridannelser inden for det valgte genstandsområde.
  • Forståelse for, indsigt i og refleksion over teorier og metoder til at analysere emnet/problemstillingen.

Færdigheder

  • Selvstændigt formulere og afgrænse en historiografisk og/eller videnskabsteoretisk problemstilling, vælge og begrunde metodevalg og/eller teori, valg af forskningslitteratur og evt. kilder til belysning af problemstillingen.
  • Kritisk vurdere, vælge analysemodel og gennemføre en historiografisk og/eller videnskabsteoretisk analyse.
  • Anvende de teoretiske og metodiske færdigheder, der er øvet under studiets tidligere moduler på en afgrænset historisk problemstilling.
  • Vurdere den videnskabelige holdbarhed af andres tolkninger af problemstillingen, herunder selvstændigt tage stilling til tolkningernes kilde- og teoretisk-metodiske grundlag.

Kompetencer

  • Selvstændigt udføre et projekt inden for en given tidsfrist.
  • Formidle den tilegnede viden i skriftlig og mundtlig form.
  • Reflektere over det valgte genstandsområde som del af en større historievidenskabelig sammenhæng.
  • Indsamle, udvælge og vurdere selvvalgt og relevant analysemateriale.
  • Reflektere over egen læring og kompetenceudvikling.

Undervisningsform

Projektet drøftes og udvikles løbende med vejlederen. Vejledningen omfatter specifik vejledning, rettet mod den studerendes projekt. I det omfang det er muligt, skal den studerende følge og bidrage til undervisning i et pågældende/tilstødende emne. Evt. bidrag hertil aftales nærmere med vejleder.

Omfang og forventet arbejdsindsats

15 ECTS


Semester: E23