Velkommen på kurset i Problembaseret Læring!
Introduktion
Kurset i problembaseret læring (også kaldet PBL) introducerer jer studerende til teorier og metoder indenfor bl.a. problemorientering, projektledelse, samarbejde, videnskabsteori og læring. Kurset er medvirkende til at facilitere projektarbejdet ift. at øge forståelsen for den akademiske arbejdsproces og sikre integration af refleksioner. Kurset lægger vægt på praktiske øvelser og refleksioner med afsæt i erfaringsmæssige og teoretiske indspark.
Der er krav om aktiv deltagelse i kursets aktiviteter, da gruppens arbejde (og samarbejde) er stærkt afhængigt af alles tilstedeværelser i de workshops, som gennemføres i kurset i undervisningen.
Igennem kurset bliver I introduceret for væsentlige temaer og metoder, som kan være medvirkende til at styrke det faglige indhold i jeres projekt, samarbejdet i gruppen samt styringen af projektet.
Kurset undervises af Svend Hauekrog Christiansen, Kristina Tornbjerg Eriksen, Lars Bo Henriksen og Camilla Kodahl Hjermitslev. Svend vil primært undervise i PBL-principper og -praksis, herunder hvordan man arbejder problem- og projektbaseret på Aalborg Univeristet generelt, og Teknoantropologi specifikt. Kristina, Lars Bo og Camilla vil primært undervise i videnskabsteori og videnskabelig metode, herunder med særlig henblik på PBL-arbejde (i et teknoantropologisk perspektiv).
Det forventes at de studerende har læst forud for undervisningen, for at kunne deltage aktivt i forelæsningen. En del af læsestoffet vil være svært, så det forventes at de studerende forbereder spørgsmål på de ting de ikke forstår, og tager disse med til undervisningen.
Litteratur
Grundbogen til PBL - Problembaseret læring og projektarbejde ved de videregående uddannelser (2020) er forventet at i studerende sætter jer ind i, da denne er primærpensum, men yderligere opgivet materiale til de enkelte kursusgange, vil der oftest blive fokuseret mere på, hvor grundbogen mere skal agere som et overordnet indblik til hvad der bl.a. udgør kerneforståelserne til problembaseret projektarbejde på Aalborg Universitet.
Grundbøger: På dette kursus benyttes følgende grundbøger:
Holgaard, J.E, ; Ryberg, T.; Stegeager, N.; Stentoft, D.; Thomassen, A.O. (2020). Problembaseret læring og projektarbejde ved de videregående uddannelser.
Kan bl.a. købes på: Factumbooks.dk, Samfundslitteratur.dk, Saxo.dk eller fysisk i Factumbooks på campus
Konsultationer og procesanalyseseminarer
Der vil i løbet af dette semester også være konsultationssessioner med projektgrupperne, som vil indeholde samtaler omkring f.eks. gruppearbejdet, udfordringer eller forvirringer, konkrete metoder eller værktøjer i anvender. Hertil vil der oftest også være materiale der skal forberedes af hver enkelt projketgruppe inden mødet, hvilket kan være alt fra en samarbejdsaftale til for eksempelvis concept-maps eller tidsplaner. Dertil vil disse konsultationer også være en god mulighed for at reflektere over indhold til jeres forskellige afleveringer (f.eks. procesanalysen), eller stille alskens spørgsmål til hvad der kan være årsag til forundring.
Procesanalysen er en rapport i udarbejder undervejs i jeres projekter, hvor i samler og præsenterer jeres forskellige materialer vedr. samarbejdet i projektgruppen. Denne vil vi løbende arbejde med, og der er dertil to dage afsat til fremlæggelse af disse (inden aflevering).
Kursets læringsmål
VIDEN
· centrale tilgange, begreber og teknikker i problembaseret læring
· forskellige problemtyper, projekttyper og deres indbyrdes relationer
· videnskabsteoretiske positioner i problembaseret projektarbejde
FÆRDIGHEDER
· definere problembaseret læring med udgangspunkt i teori og egne erfaringer
· planlægge og styre et problembaseret projektarbejde under hensynstagen til den givne problemtype, projektets længde og gruppens sammensætning
· identificere, analysere og formulere en åben og kompleks problemstilling under hensynstagen til de menneskelige og samfundsmæssige sammenhænge i hvilke problemet indgår
· udpege relevante fokusområder, begreber og metoder til åben og bæredygtig problemløsning af komplekse problemer
· diskutere metodiske konsekvenser af forskellige videnskabsteoretiske positioner
· analysere, sammenstille og vurdere processerne i arbejdet med forskellige problemtyper
· analysere og vurdere gruppeprocesserne i det problemorienterede projektarbejde, herunder gruppens planlægning, monitorering og udvikling af gruppearbejdet
KOMPETENCER
· udvikle en studiepraksis, der er tilpasset et problembaseret, projektorganiseret og digitaliseret læringsmiljø
· udpege, afprøve og evaluere relevante teknikker og tilgange til at forbedre et problembaseret projektarbejde
· overføre erfaringer fra problembaserede projekter til handlingsanvisninger for lignende projekter
· vurdere egen progression i PBL på et erfaringsbaseret og læringsteoretisk grundlag
Modulansvarlige:
Svend Hauekrog Christiansen. Institut for Planlægning. Svendhc@plan.aau.dk
Kristina Tornbjerg Eriksen. Institut for Planlægning. kristinat@plan.aau.dk
OBS: Denne Moodle side vil løbende blive opdateret
- Teacher: Ewert Bjerre
- Teacher: Punam Clausen
- Teacher: Sovran Jespersen
- Teacher: Nazmin Jessen
- Teacher: Jone Mogensen
- Teacher: Aeen Mortensen
- Teacher: Izolde Munch