FORUDSÆTNINGER/ANBEFALEDE FORUDSÆTNINGER FOR AT DELTAGE I MODULET
Det er en forudsætning for deltagelse i modulet, at deltageren har en bacheloruddannelse i Samfundsfag som sidefag, og at samfundsfagsuddannelsens kursus i pædagogik og samfundsdidaktik er bestået. I modulet bygges der videre på viden opnået i modul om Samfundsvidenskabelig metode.
MODULETS INDHOLD, FORLØB OG PÆDAGOGIK
Kurset er designet til at give dybdegående og flerfaglig viden om udvalgte samfundsrelevante emner. Der lægges vægt på forskningsmetoder og løsninger, der muliggør at undersøge samfundsvidenskabelige spørgsmål og problematikker ud fra en tværfaglig tilgang. Modulets udvalgte emner kan variere fra år til år.
LÆRINGSMÅL
VIDEN
- Om centrale teorier og begreber, metoder og forskningstilgange indenfor disciplinen såvel historisk som aktuelt
- Om samspil mellem videnskabsteorier, problemstillinger, teorier, design og metoder i forhold til samfundsrelevante og aktuelle problemstillinger
- Om pædagogiske og didaktiske forskningstilgange der kan anvendes til formidling af samfundsrelevante problemstillinger i en gymnasial/ungdomsuddannelsesmæssig kontekst
FÆRDIGHEDER
- I at anvende centrale teorier, begreber og samfundsvidenskabelige metoder til at analysere og forstå aktuelle samfundsrelevante problemstillinger
- I at sammenligne, vælge og anvende tværfaglige forskningstilgange og kritisk vurdere disse
- I at formidle aktuelle problemstillinger, deres udviklingstendenser og samfundsrelevans inden for projektorienterede læringsmiljøer og i en gymnasial/ungdomsuddannelsesmæssig kontekst
KOMPETENCER
- Til at gennemføre kvalificerede analyser af aktuelle samfundsrelevante problemstillinger med anvendelse af tværfaglige videnskabelige teorier, begreber og metoder,
- Til at løse komplekse udrednings-, analyse og undervisningsopgaver og til at evaluere de anvendte videns elementers nyttighed og begrænsninger
UNDERVISNINGSFORM
Forelæsninger med tilknyttede øvelser.
- Secretary: Mifune Mølgård
- Teacher: Nueng Bjerregaard
- Teacher: Leonid Fisker
- Teacher: Salmata Henningsen
- Teacher: Marioe Hougård
Semester: E22