Samtaler er et af de mest udbredte arenaer for det sociale arbejde. Uanset hvilke borgere og problemer, der arbejdes med, står samtalen centralt.
Sociologisk samtaleanalyse med baggrund i bl.a. etnometodologi og Goffman’s mikrosociologi har vist sig at være et stærkt redskab til at beskrive og analysere interaktion i socialt arbejde samt en øjenåbner i refleksionssammenhænge i praksis.
I samtaleanalysen tilgås borgeren som aktiv medskaber af både interaktion og indsats – uden at miste blik for de asymmetrier ift. magt m.m. som relaterer sig til en given kontekst i det sociale arbejde.
Valgfaget består af en introduktion til det teoretiske og metodiske grundlag for samtaleanalysen. Vi arbejder desuden øvelses- og casebaseret i form af datasessioner, hvor det analytiske blik trænes. Underviserne medbringer således lydoptagelser af faktisk forekommende interaktion fra socialt arbejdes praksis.
På denne baggrund knytter faget an til diskussioner af interaktionen mellem professionelle og klienter/brugere/borgere; til diskussioner af interaktionen mellem professionelle indbyrdes; samt til diskussioner af, hvad der konstitueres som tilladelige bidrag til interaktionen. Valgfaget fokuserer på forholdet mellem deltagerne, og på deltagernes inddragelse i og medskabelse af praksis.
Faget er relevant for studerende som ønsker at foretage analyser af samtaler/møder/interaktion i socialt arbejde og/eller studerende som ønsker at arbejde med udvikling af samme fænomen i praksis.
Samtaler er et af de mest udbredte arenaer for det sociale arbejde. Uanset hvilke borgere og problemer, der arbejdes med, står samtalen centralt.
Sociologisk samtaleanalyse med baggrund i bl.a. etnometodologi og Goffman’s mikrosociologi har vist sig at være et stærkt redskab til at beskrive og analysere interaktion i socialt arbejde samt en øjenåbner i refleksionssammenhænge i praksis.
I samtaleanalysen tilgås borgeren som aktiv medskaber af både interaktion og indsats – uden at miste blik for de asymmetrier ift. magt m.m. som relaterer sig til en given kontekst i det sociale arbejde.
Valgfaget består af en introduktion til det teoretiske og metodiske grundlag for samtaleanalysen. Vi arbejder desuden øvelses- og casebaseret i form af datasessioner, hvor det analytiske blik trænes. Underviserne medbringer således lydoptagelser af faktisk forekommende interaktion fra socialt arbejdes praksis.
På denne baggrund knytter faget an til diskussioner af interaktionen mellem professionelle og klienter/brugere/borgere; til diskussioner af interaktionen mellem professionelle indbyrdes; samt til diskussioner af, hvad der konstitueres som tilladelige bidrag til interaktionen. Valgfaget fokuserer på forholdet mellem deltagerne, og på deltagernes inddragelse i og medskabelse af praksis.
Faget er relevant for studerende som ønsker at foretage analyser af samtaler/møder/interaktion i socialt arbejde og/eller studerende som ønsker at arbejde med udvikling af samme fænomen i praksis.
- Teacher: Abeli Andersson
- Teacher: Dionisios Bang
- Teacher: Yufi Bruun
- Teacher: Moshumi Danielsen
- Teacher: Hasra Jespersen
- Teacher: Aanton Jønsson
- Teacher: Briddie Kirkegård
- Teacher: Sümmeye Nørgaard