Kurset har til formål at give jer en praktisk såvel som teoretisk indsigt i almen- og fagdidaktiske problemstillinger, som er knyttet til undervisningen i gymnasieskolen. 

Herudover har kurset til formål at give en praksisnær indsigt i gymnasieelevernes historiebevidsthed, elevtyper, læreplaner og de gængse lærebøger i historiefaget, som findes i gymnasiernes bogkældre. Dette skal give jer kompetence til at planlægge, gennemføre og evaluere jeres undervisning af gymnasieelever med baggrund i et realistisk billede af virkeligheden.

En korps af nordjyske gymnasielærere (HHX/STX/HF) har indvilliget i at lade jer følge deres undervisning og lade jer undervise deres elever i uge 43 og nogle uger frem. Hvis I skulle have særlige ønsker om et praktikforløb andre steder end i Nordjylland (eksempelvis jeres tidligere gymnasium i Midtjylland), må I gerne rette henvendelse til mig, så retter vi en fælles henvendelse til gymnasiet.

Arbejdsformen på kurset vil være en kombination af forelæsning, par- og gruppearbejde. 

Modul 22 evalueres med en skriftlig aflevering, som med udgangspunkt i praktikken og en gymnasierelevant problemstilling, behandler og reflekterer over problemet 

Den primære litteratur til kurset er Jens Dolin et al (red.), 2020 (4 udg.) Gymnasiepædagogik, Hans Reitzels Forlag, som kan købes i Factum Books, Fibigerstræde 15. Hvis du kan finde 3. udgaven (billigere) brugt, kan den også snildt anvendes, at ændringerne er marginale .
Herudover skal du anskaffe dig Vollmond og Ahle, 2017 (3. udg.) Historiedidaktik, Forlaget Columbus. Bogen kan ligeledes erhverves gennem Factum Books, men billigst er det nok at melde sig ind i Historielærerforeningen (https://historielaerer.dk/register/)Ved indmeldelse i Historielærerforeningen som studerende (225kr.) får du som velkomstgave Historiedidaktik tilsendt og herudover foreningens tidskrift Noter, som udkommer kvartalsvist. 

Pensum til de enkelte kursusgange vil fremgå af de enkelte lektioner.

Semester: E21