
Hvad enten man designer produkter, services eller systemer er det væsentligt at kunne skabe opbakning omkring ens koncept. Dette gøres fx ved at involvere forskellige aktører i designprocesserne og forsøge at translatere dem til at tale på vegne af det netværk man selv er ved at designe og bygge op. Iscenesættelse og navigation er her vigtige elementer – for hvordan finder man ud af hvem man skal involvere? Og hvordan skal de involveres? Hvordan forholder man sig til de love, standarder, netværk, mennesker, organisationer der allerede er derude i verden og tager bestik af dem i forhold til sine egne designovervejelser?
Det er netop de spørgsmål som kurset Strategisk konceptudvikling beskæftiger sig med og tilbyder teoretiske såvel som metodiske værktøjer så som iscenesættelse, forhandlingsrum og arenaer der hjælper designeren til at navigere i den komplekse verden vi befinder os i.
Kurset består overordnet set af 3 tematikker:
Kortlægning og analyse af den udviklingsarena jeres projekt befinder sig på / beskæftiger sig med (herunder identifikation af netværk, aktør-verdener, objekt-verdener).
Konceptualiseringsovervejelser – her med fokus på iscenesættelse af rum for forhandling (herunder udvikling af intermediære objekter fx i form af designspil, prototyper og scenarier samt cirkulering af disse blandt aktører på arenaen).
Scenarieopbyggelse som dialogværktøj i teamet / med eksterne aktører (scenarier som intermediære/grænse objekter, som konceptualiseringsværktøj, som workshop-format, som hurtig test/videreudvikling af koncepter)
Kursets materiale vil være artikler og kapitler fra bøger, der omhandler kursets problematik.
Kurset vil blive opdateret løbende.
- Teacher: Alfie Eriksen
- Teacher: Gülsen Johnsen
- Teacher: Forest Toft