Velkommen til PV kurset for UDDANNELSE studerende. PV er en forkortelse for
Problem Baseret Læring (PBL) i Videnskab, Teknologi og Samfund (VTS)
Kursusansvarlig: Niels Erik Ruan Lyngdorf, e-mail: nel@plan.aau.dk
Sekretærer:
Beskrivelse:
Målet med kurset er, at de studerende opnår kompetencer til at planlægge og optimere et problembaseret projektarbejde i grupper. Der tages udgangspunkt i principperne for problembaseret læring på AAU, som indbefatter at de studerende bliver støttet i:
- At kunne identificere, analysere og formulere autentiske problemer med samfundsmæssig relevans ved brug af anerkendte teorier og metoder til analyse af samspillet imellem videnskab, teknologi og samfund.
- Diskutere potentielle problemløsninger i et helhedsorienteret perspektiv
- At indgå, organisere og formidle et teambaseret projektsamarbejde i en studiekontekst
- At analysere egen læreproces ved brug af anerkendte læringsteorier og metoder, og på dette grundlag udføre aktive eksperimenter til optimering af problembaserede projektarbejde i grupper.
- Selvstændigt at planlægge og optimere egen studiepraksis, herunder arbejde med motivation, koncentration, kommunikation, egne læringsmål og –stil ift. studiets læringsmål
Kompetencerne, der opnås igennem dette kursus, vil igennem konsultation blive knyttet til projektarbejdet. Projektarbejdet på P0 og P1 er således at betragte som et laboratorium for opbygning af kompetencer, som skal danne grundlag for det problembaserede projektarbejde i resten af studietiden. Derfor arbejdes der løbende og målrettet med procesanalysen, som i sidste ende, sammen med projektrapporten danner et eksemplarisk og erfaringsbaseredet grundlag for fremtidig problembaseret projektarbejde.
Se mere i studieordningen!
Struktur og kursuselementer
Kurset består af et mix af forelæsninger, workshops, øvelser i grupper, skriftlige afleveringer med tilknyttede feedback sessioner i grupper og selv-studie. Derudover vil der blive lagt vægt på at de studerende formidler viden. I denne Corona-tid bliver online platforme (primært Microsoft Teams og Moodle) også centrale for kurset.
I forbindelse med nogle kursusgange skal I i projektgrupperne udarbejde en skriftlig opgave, som I vil få en kort mundtlig feedback på i grupperne. Opgaverne vil typisk fungere som input til jeres projekt eller til procesanalysen.
Som en del af kursets eksamen skal hver projektgruppe aflevere en procesanalyse, som er en selvstændig, lille rapport over jeres arbejdsprocesser, dvs. IKKE jeres projektrapport. I får skriftlig feedback på procesanalysen, og det kommer til at indgå i eksamen til januar.
Litteratur
Obligatorisk litteratur, der med fordel kan anskaffes før kursusstart:
PBL – Problembaseret læring og projektarbejde ved de videregående uddannelser”. Jette Egelund Holgaard, Thomas Ryberg, Nikolaj Stegeager, Diana Stentoft og Anja Overgaard Thomassen. Samfundslitteratur, 1.Ed. (2014), 174pp. ISBN 9788759318782
Desuden vil der komme yderligere litteratur til de enkelte kursusgange. Det kan I finde i mapperne med materialer til den pågældende kursusgang, eller der vil ligge henvisninger/links, så I selv kan downloade. Slides fra kursusgangene indgår ligeledes i pensum til eksamen.
Eksamen
Ud over at jeres procesanalyse, er der en selvstændig eksamen i kurset i form af en skriftlig opgave i starten af januar, hvor der gives karakter (BESTÅET/IKKE BESTÅET?). Opgaven besvares individuelt, hvilket vil sige, at enslydende besvarelser afvises som plagiat. Eksamen afvikles via Digital Eksamen.
Her på moodle-siden finder I et eksempel på en tidligere eksamensopgave. Som I kan se, forventer vi både, at I kan forklare og anvende de begreber og redskaber, vi har arbejdet med (med klare referencer), OG at I kan reflektere over jeres erfaringer fra projektarbejdet samt hvordan I kan optimere dette. I starten af december skal I lave en prøveeksamen - hvor eksamensspørgsmålene blot laves i jeres projektgrupper. I får en spørgetime, hvor de generelle mangler i besvarelser bliver fremlagt. I vil således være bedre forberedt til eksamen i januar.
Eksamen foregår XXXX
- Teacher: Ermia Andresen
- Teacher: Anasofie Hansen
- Teacher: Loukia Henningsen
- Teacher: Zara Kjær
- Teacher: Dayan Lange
- Teacher: Farooq Mikkelsen
- Teacher: Michel Mikkelsen
- Teacher: Manley Munch
- Teacher: Mollieliv Nørgaard
- Teacher: Sinor Ravn
- Teacher: Pavel Storm